Spring til indhold

Design & mode

Dansk design og mode samt skandinavisk livsstil er populær i Japan. Nordisk minimalisme, der har fokus på detaljer og funktionalitet, passer godt til japansk smag. Japanske hjem er små og giver kun plads til et lille udvalg af møbler, der ikke må være for dominerende.

Japan er verdens tredjestørste marked for beklædning og tilbehør med en forventet vækstrate på 1-2% pr. år de næste fem år. Japan har længe været Asiens førende land med hensyn til nyeste popkultur og mode, og resten af Asien lader sig inspirere af Japan. Af denne årsag bliver Japan ikke bare set som et stort marked, men også som et testmarked og springbræt til resten af Asien.

Uanset om det handler om tøj eller køkkenborde, er kvalitet afgørende. Ligeså afgørende er historien om produktet. Japanske forbrugere ønsker, at produktet føles unikt og specielt lavet til dem, hvilket de til gengæld gerne betaler for.

Læs mere om branchen og Eksportrådets initiativer på området på side 19 i handlingsplanen Vækst via Eksport: Danmark – Japan

 

Chef for handelsafdelingen
Thomas Højlund Christensen

 

Design og mode
Miho Yoshimoto