Spring til indhold

Velkommen til Danmarks ambassade i Japan

 

Gennem de sidste 151 år har 30 forskellige ambassadører arbejdet på at bringe venskabstraktaten fra underskrift til handling. Nu er frihandelsaftalen mellem EU og Japan er på vej ind i sin sidste fase, og snart står døren åben til et japansk marked med markant færre tekniske handelshindringer og reducerede ekstraomkostninger ved eksport til Japan.

Snart kan virksomheder i Europa byde på offentlige udbud i Japan. Det åbner op for et stort muligt marked. I japanernes bevidsthed er dansk erhvervsliv allerede et mærkat for samfundsansvar og bæredygtig produktion. Danmark og dansk er eftertragtet blandt japanerne, og denne etikette giver danske virksomheder en enestående mulighed for at vinde på det japanske marked.

I dag er afstand fuldstændig irrelevant, så hvorfor ikke træde ind på et andet marked i Japan, hvor konkurrencen måske er mindre. Hvis du ønsker fremgang, så kom til ambassaden. Vi er jeres strategiske partner i stort og småt. Din vækstambassadør.

Vores topmotiverede medarbejdere giver deres bud på, hvad fremtiden bringer. Det er spændende perspektiver.

Martin Mikkelsen, Souschef

"På ambassaden tænker vi altid vores kommercielle interesser ind i vores strategiske partnerskab med Japan. Ambassaden står altid klar til at facilitere en bedre dialog mellem danske virksomheder og japanske partnere. Det er et eksempel på proaktiv økonomisk diplomati til støtte for danske virksomheder. Velkommen til det japanske marked – verdens 3. største økonomi."

Joakim Steen Barron-Mikkelsen, Sektorekspert - Økonomisk Diplomati i Sundhed

"Japan har verdens ældste befolkning og er den næststørste forbruger af sundhedsløsninger. Gennem strategisk partnerskab på sundhedsområdet samarbejder ambassaden systematisk med Japan omkring handel, investeringer og forskningssamarbejde, der matcher økonomisk vækst og innovation inden for sundhedsområdet."

Thomas Højlund Christensen, Chef for handelsafdelingen

"Japan er verdens tredjestørste økonomi og er teknologisk og økonomisk blandt de mest avancerede lande. Med en befolkning på knap 130 millioner er Japan et af de største markeder i verden og dermed åbnes der også op for et enormt potentiale for danske virksomheder, når frihandelsaftalen mellem EU og Japan er på plads. For mange danske virksomheder er Japan et marked med høje priser. Japan er et sofistikeret og kvalitetsbevidst marked, og netop derfor har Danmark allerede et godt udgangspunkt. Det danske brand har allerede et kvalitetsstempel i japanernes bevidsthed."

Lene Mølsted Jensen, Statskonsulent

"Nu handler det for danske virksomheder om at blive klar og høste fordelene fra starten, fx i forhold til toldkvoterne hvor det bliver ”først til mølle”. Jeg vil gerne hjælpe de danske virksomheder med at gøre den omfattende aftale og mulighederne i den så konkrete som muligt. Fødevareklyngens eksport til Japan udgjorde sidste år 37 % af den samlede danske vareeksport. Den japanske selvforsyning på fødevarer er 38%."

Ambassadens særlige fokus på frihandelsaftalen er omsat til en task-force - din genvej til mere vækst, mere eksport og nye muligheder.

Freddy Svane
Ambassadør